Moji podaci

Svako korištenje portala Hrvatska kulturna baština podliježe niže navedenim uvjetima.

Autorska i srodna prava

Sva prava nad svim objavljenim sadržajima na portalu „Hrvatska kulturna baština“, koji uključuju, no nisu ograničeni na slike, tekstove i softver, pridržava Ministarstvo kulture Republike Hrvatske.
Sukladno Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 167/03, 79/07), kao vlastita intelektualna tvorevina, zaštićena je i baza podataka s obzirom na izbor i raspored sadržaja na portalu.

Uvjeti korištenja

Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštivanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.
Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.
Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.


Točnost i pouzdanost podataka

Ministarstvo kulture i medija će uložiti razuman napor kako bi se na navedenom portalu našli provjereni i točni podaci, ali ne može biti odgovorno za njihovu točnost i potpunost. Svi korisnici koji pristupaju portalu „Hrvatska kulturna baština“ koriste njegov sadržaj na vlastitu odgovornost. Ministarstvo kulture i medija neće biti odgovorno ni za kakve izravne, slučajne, posljedične, neizravne ili kaznene štete koje su nastale iz pristupa, korištenja ili nemogućnosti korištenja portala eKultura ili zbog bilo koje greške ili nepotpunosti u njenom sadržaju.
Ovaj portal sadrži informacije treće strane i veze do drugih mrežnih stranica nad kojima Ministarstvo kulture i medija nema kontrolu. Ministarstvo kulture i medija nije odgovorno za točnost ili bilo koji drugi aspekt takvih informacija i ne preuzima nikakvu odgovornost za takve informacije. Ministarstvo kulture i medija zadržava pravo izmjene sadržaja ovog portala na bilo koji način, u bilo kojem trenutku i iz bilo kojeg razloga i neće biti odgovorno ni za kakve moguće posljedice proizašle iz takvih promjena.

Zaštita privatnosti

Ministarstvo kulture i medija poštuje privatnost posjetitelja portala eKultura i prikupljat će samo osobne podatke kao što su ime, adresa, telefonski broj ili e-mail adresa korisnika kada ih oni dobrovoljno dostave. Ti podaci bit će korišteni isključivo kako bi se udovoljilo pojedinačnim zahtjevima za informacijama te kako bi se na temelju njih, boljim razumijevanjem potreba korisnika, unaprijedili sadržaji i usluge portala eKultura. Ti podaci neće biti prodavani niti korišteni, niti će biti prenošeni trećoj strani bez pristanka korisnika. Svaka promjena u politici privatnosti bit će objavljena na ovom portalu.

Zatvori
API: uvjeti korištenja

Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštovanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.

Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.

Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.

Zatvori
Pretražite portal

Viktor Kovačić i Adolf Loos

Mein liebe Loos!

Viktor Kovačić je tijekom proljeća 1905. godine, zahvaljujući novčanoj nagradi na natječaju za palaču „Rossija“, uspio otići na kraće vrijeme u Beč. Tada dolazi do sudbonosnog susreta s arhitektom Adolfom Lossom koji je prerastao u prisno prijateljstvo. Tijekom susreta Kovačić fotografira Loosa, za što mu ovaj spremno i s užitkom pozira na bečkim ulicama. Fotografije se danas nalaze u dijelu Kovačićeve zbirke pohranjene u Muzeju grada Zagreba. S druge strane, Loos upoznaje Kovačića sa svojim malim intelektualnim kružokom koji su činili pisci Peter Altenberg i Karl Kraus, slikar Oskar Kokoschka i kompozitor Arnold Schönberg. Osobito je bio dirljiv susret Kovačića s piscem Altenbergom, kojega je također fotografirao. O tome nam svjedoči i Altenbergovo kratko pismo na poleđini računa za kavu, koje je napisao Kovačiću u noći 11. na 12. svibnja 1905. u kavani „Central“. Altenberg u pismu zahvaljuje Kovačiću od sveg srca na darovanim fotografijama koje je, kako piše, „držao čitavu noć na uzglavlju, pod jastukom“, moleći ga „da od sada jedan drugoga zovemo ti“ i potpisuje: „Un Dankbarkeit Ihr Peter Altenberg“.

Početkom ljeta 1905. Kovačić Loosu šalje mapu s fotografijama Kaptola s katedralom i renesansnim zidom pred njom prije rušenja. Uz pošiljku je priložena i razglednica s porukom u kojoj moli Loosa da ga obavijesti o primitku pošiljke. U poruci Kovačić intimno oslovljava Loosa s „Mein lieber Loos“, a sebe kao „der Facharbeiter“. Mapa s Kovačićevim fotografijama i razglednicama danas je pohranjena u zbirci Adolfa Loosa u bečkom Muzeju Albertina (Postkarte von Viktor Kovačic aus Zagreb an Adolf Loos).

Razglednica koju je 25. 07.1905. Viktor Kovačić poslao u Beč arhitektu Adolfu Loosu, Beč, Muzej Albertina, ALA3694

Mein liebe Loos! Verkulante herte Absendung der facharbeiter, Bitte benachrichtigen sie mich vom vom Emphange dieser ”Unterschenkel Kultur” aus Agram.

Kovačić                                                                                      

Foto. Viktor Kovačić, pogled na zagrebačku katedralu s renesansnim zidom i Bakačevom kulom, 1905., Beč, Muzej Albertina, ALA3694/8

Nakon što je pred katedralom srušen renesansni zid s Bakačevom kulom tijekom zime, na prijelazu između 1906. i 1907. godine, Kovačić je poslao Loosu nekoliko novih fotografija i razglednica Kaptola s katedralom uz koje je priložio situacijski plan Kaptola s označenim objektima koji su srušeni od 1866. do 1906. godine te prijepis svoga novinskog članka „Die Demolirung des Bakačthurmes“, objavljenog 7. listopada 1906. u Agramer Tagblattu.

Foto. Viktor Kovačić, pogled na zagrebačku katedralu neposredno nakon rušenja renesansnog zida, oko 1907., Beč, Muzej Albertina, ALA3694/7

Situacioni plan Kaptola na kome je Kovačić označio objekte koji su srušeni od 1866. do1906. god., Beč, Muzej Albertina, ALA3694

O druženju Kovačića i Loosa svjedoči nekoliko crteža iz Kovačićeve ostavštine. Najznačajniji je Loosov crtež unutrašnjosti vile Karma u Clarensu kraj Montreuxa. Signiran je u lijevom uglu: „Karma 30. august MCMV Hall fire – place“.

Adolf Loos, studija interijera vile Karma u Clarensu kraj Montreuxa u Švicarskoj, 1905., Ministarstvo kulture i medija RH

Tijekom Kovačićeva života nastalo je nekoliko crteža koji se mogu dovesti u izravnu vezu s Loosom. Niti jedan od njih, osim Loosova crteža iz 1905. i jedne Kovačićeve skice tlocrta bečkog Cafféa Capua iz 1916. godine, nije datiran. Među njima ističu se crteži signirani s „The Craftman houses“ i skicozna analiza tlocrta koju je Loos potpisao u gornjem desnom uglu.

Adolf Loos, tlocrt stana, Ministarstvo kulture i medija RH

Osobito je zanimljiva studija Palladijeve obnove Agripinih terma u Rimu (1550.) signirana pri vrhu crteža: „THERMES OU BANIS AGRIPPA EVELATION DE APRES PALLADIO“.  Tijekom pripreme crteža za njegovu restauraciju na arhitravu zabata, ponad glavnog ulaza u terme, uočen je vrlo sitan natpis: „MAGRIPA LF OOS KOVAC FECI“. Analizom koja je uslijedila utvrđeno je da je riječ o anagramskom supotpisu, koji se u transkripciji čita: „ADOLF LOOS KOVAČIĆ FECIT“, a koji je izveden iz izvornog natpisa: „M·AGRIPPA·L·F·COS·TERTIVM·FECIT“ nad ulazom u rimski Pantheon.

Studija Palladijeve obnove Agripinih terma u Rimu, Ministarstvo kulture i medija RH

Adolf Loos je dolazio u posjet Kovačiću nekoliko puta. Tijekom 1908. Kovačić ga je upoznao s arhitektom Ehrlichom, koji je ubrzo preuzeo dovršetak njegove vile Karma za dr. Beera u Clarensu kraj Montreuxa u Švicarskoj. Kako je svjedočio arhitekt Hugo Ehrlich u svom postumnom sjećanju na Loosa, objavljenom u ljubljanskom časopisu Arhitektura 1933. (br. 11): „Odnosi Loosovi sa Zagrebom počeli su oko god. 1912, kad je na povratku iz primorja svratio u Zagreb da posjeti Kovačića i mene, svoga nasljednika kod gradnje Karme. Drugi je puta bio ovdje oko god. 1922. u povodu natječaja za hotel Esplanade, na kome je i on sudjelovao. Inače je Loos poslije rata češće dolazio u Zagreb i sa svojom trećom ženom, koja je ovdje priređivala plesove (Elsie Altmann).“ 

Vila Karma u Clarensu kraj Montreuxa nakon što je gradnju preuzeo arh. H. Ehrlich, Izložba Hrvatskog društva umjetnosti, Obzor ilustrovani, 6. 6. 1909.

Arhitekti Adolf Loos i Hugo Ehrlich bili su 1922. godine sudionici međunarodnoga pozivnog natječaja za gradnju zagrebačkog hotela Esplanade. Kovačić, zbog obaveza oko pripreme izvedbenog projekta za palaču Burze i nekoliko gradnji u tijeku, nije mogao sudjelovati na natječaju. Prva nagrada bila je dodijeljena berlinskom arhitektu Ottu Rehnigu, a najsuvremenije rješenje, prema mišljenju ocjenjivačkog suda predvođenog Hermanom Muthesiusom, ponudio je „građanin svijeta“ Adolf Loos. Na kraju, zbog izmjena programa, dolazi do preobrata i raspisuje se novi krug nadmetanja na koji je, uz nagrađenog Rehniga, pozvan i arhitekt Dionis Sunko, koji se prethodno nije natjecao. Nezadovoljan odlukom Rehnig je takvu mogućnost otklonio, a izvedba je dodijeljena arhitektu Sunku.

Gradnja hotela “Esplanade” u Zagrebu, Jutarnji list, 24. 12. 1923.
Adolf Loos, fotografija makete projekta Wintersporthotela na Semmeringu u Austriji (1913.), Beč, Muzej Albertina, ALA5110/14

Adolf Loos je tijekom izrade natječajnog projekta za hotel „Esplanade“ u Kovačićev atelijer donio dva svoja ranija projekta za hotele, a koji su danas pohranjeni u Kovačićevj zbirci: Wintersporthotel na Semmeringu (1913.) i hotel na bečkoj Kärntnerstraße 32-34. 

Adolf Loos, “Wintersporthotel” na Semmeringu u Austriji, studija pogleda, 1913., Ministarstvo kulture i medija RH

Od projekta bečkog hotela na Kärntnerstraße 32-34 u Kovačićevoj zbirci su pohranjena četiri Loosova tlocrta (temelji, prizemlje i prvi kat). Mnogo cjelovitiji je Loosov projekt Wintersporthotela na Semmeringu, od kojega su sačuvani tlocrti svih etaža, jedan presjek te gotovo dvometarski prikaz pogleda na ovaj planinski hotel. Isti tlocrti Wintersporthotela s maketom pohranjeni su u zbirci Adolfa Loosa u bečkom Muzeju Albertina (Wintersporthotel).