Svako korištenje portala Hrvatska kulturna baština podliježe niže navedenim uvjetima.
Autorska i srodna prava
Sva prava nad svim objavljenim sadržajima na portalu „Hrvatska kulturna baština“, koji uključuju, no nisu ograničeni na slike, tekstove i softver, pridržava Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Sukladno Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 167/03, 79/07), kao vlastita intelektualna tvorevina, zaštićena je i baza podataka s obzirom na izbor i raspored sadržaja na portalu.
Uvjeti korištenja
Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštivanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava. Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija. Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.
Točnost i pouzdanost podataka
Ministarstvo kulture i medija će uložiti razuman napor kako bi se na navedenom portalu našli provjereni i točni podaci, ali ne može biti odgovorno za njihovu točnost i potpunost. Svi korisnici koji pristupaju portalu „Hrvatska kulturna baština“ koriste njegov sadržaj na vlastitu odgovornost. Ministarstvo kulture i medija neće biti odgovorno ni za kakve izravne, slučajne, posljedične, neizravne ili kaznene štete koje su nastale iz pristupa, korištenja ili nemogućnosti korištenja portala eKultura ili zbog bilo koje greške ili nepotpunosti u njenom sadržaju. Ovaj portal sadrži informacije treće strane i veze do drugih mrežnih stranica nad kojima Ministarstvo kulture i medija nema kontrolu. Ministarstvo kulture i medija nije odgovorno za točnost ili bilo koji drugi aspekt takvih informacija i ne preuzima nikakvu odgovornost za takve informacije. Ministarstvo kulture i medija zadržava pravo izmjene sadržaja ovog portala na bilo koji način, u bilo kojem trenutku i iz bilo kojeg razloga i neće biti odgovorno ni za kakve moguće posljedice proizašle iz takvih promjena.
Zaštita privatnosti
Ministarstvo kulture i medija poštuje privatnost posjetitelja portala eKultura i prikupljat će samo osobne podatke kao što su ime, adresa, telefonski broj ili e-mail adresa korisnika kada ih oni dobrovoljno dostave. Ti podaci bit će korišteni isključivo kako bi se udovoljilo pojedinačnim zahtjevima za informacijama te kako bi se na temelju njih, boljim razumijevanjem potreba korisnika, unaprijedili sadržaji i usluge portala eKultura. Ti podaci neće biti prodavani niti korišteni, niti će biti prenošeni trećoj strani bez pristanka korisnika. Svaka promjena u politici privatnosti bit će objavljena na ovom portalu.
Zatvori
API: uvjeti korištenja
Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštovanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.
Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.
Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.
Barok se kao stil u zemljama koje su bile u sklopu Habsburške monarhije definitivno ustoličio nakon 1683. godine, kada je pobjedom nad Turcima pod Bečom opasnost za taj dio Europe minula. Na području sjeverne Hrvatske tada dolazi do intenzivne obnove i izgradnje crkvenih objekata i uređenja njihovih unutrašnjosti. Unutar radova većinom anonimnih majstora toga vremena ime Johannesa Komersteinera otkriveno je zahvaljujući sačuvanim ugovorima za narudžbe oltara za zagrebačku katedralu. Najranijim vizualnim dokazom Komersteinerova djelovanja u Hrvatskoj smatra se oltar sv. Franje Borgije u crkvi sv. Katarine. Iako za njega nije sačuvan ugovor pripisan je majstoru na temelju oblikovne i stilsko-tipološke analize i usporedbom s preostalim dijelovima oltarnih cjelina iz katedrale.
Komersteinerov način oblikovanja svetačkih figura očituje se u užoj silueti i stavu kontraposta (usklađena ravnoteža između dvaju istodobnih pokreta figure s osloncem na jednoj nozi, dok je druga savijena u koljenu) s izrazito visoko postavljenim i prema tijelu zarotiranim kukom, istaknutim volumenom poprečnog trbušnog mišića i naglašenom torzijom (uvijanjem tijela). Odjeća se pripija uz tijelo poput druge kože s naborima potisnutima prema vanjskoj liniji figure i s istaknutim spiralnim naborom između nogu. Lica Komersteinerovih kipova pravilnih su crta, zaglađenih isklesanih ploha obraza duge linije, četvrtastih vilica i istaknute brade s rupicom. Krupne bademaste oči izraženih su kapaka i istaknute arkade, široko otvorenog pogleda u daljinu.
FRAGMENTI ORNAMENTALNE DEKORACIJE S MOTIVOM AKANTUSA Zagreb, 1686./88. – 1688./90. S oslikanih krila nekadašnjih bočnih katedralnih oltara Bl. Dj. Marije i sv. Ladislava kralja drvo, rezbareno, pozlaćeno Muzej za umjetnost i obrt
Ornament akantusa ključni je dekorativni elemenat kojeg Komersteiner virtuozno rezbarenog obilato koristi na oltarima. Akantusovo lišće pod njegovim dlijetom ili dlijetom njegovih suradnika tijekom vremena prolazi kroz određene oblikovne mijene i uz to biva obogaćeno anđeoskim figurama rađenim u reljefu, uz dodatak voćnih aranžmana, što je u sjevernoj Hrvatskoj jedinstvena i majstoru osobita karakteristika.
OLTAR SV. FRANJE BORGIJE Ljubljana – Zagreb, 1680.– 1684. Akademska crkva sv. Katarine, Zagreb kipovi s oltara Sv. Franje Borgije:
sv. Alojzije Gonzaga drvo rezbareno, polikromirano, pozlaćeno sv. Stanislav Kostka drvo rezbareno, polikromirano i pozlaćeno
Ovi kipovi isusovačkih svetaca te kipovi dvojice đakona sv. Lovre i sv. Stjepana Prvomučenika s nekadašnjeg oltara sv. Emerika iz zagrebačke katedrale, danas u kapeli sv. Fabijana i Sebastijana u Vurotu, identičnog su kiparskog rukopisa. Njihove fizionomije predstavljaju prvi Komersteinerov poznati tip svetačkog lica, realističkog prikaza s dozom idealizacije.
KIPOVI S NEKADAŠNJEG OLTARA SV. EMERIKA IZ ZAGREBAČKE KATEDRALE Zagreb, 1688. – 1689. danas u Kapeli sv. Fabijana i Sebastijana, Vurot
sv. Stjepan Prvomučenik drvo rezbareno, polikromirano i pozlaćeno sv. Lovro drvo rezbareno, polikromirano i pozlaćeno
SV. MARGARETA Zagreb (?),1680-ih godina vjerojatno iz župne crkve sv. Anastazije u Samoboru drvo rezbareno s tragovima polikromije i pozlate Samoborski muzej
SV. MARIJA MAGDALENA Zagreb (?),1680-ih godina vjerojatno iz župne crkve sv. Anastazije u Samoboru drvo rezbareno s tragovima polikromije i pozlate Samoborski muzej
Kipovi svetica svojima oblikovnim obilježjima su srodne kipu sv. Katarine na glavnom oltaru sv. Lucije u Mišjem Dolu u Sloveniji i upućuju na blizinu kiparskog rukopisa Johannesa Komersteinera.
SV. STANISLAV KOSTKA Zagreb (?), 1670-ih godina iz nekadašnje isusovačke ljetne rezidencije Zagrebačkoga kolegija danas kapela Uznesenja Bl. Dj. Marije u Gornjem Tkalcu drvo rezbareno, polikromirano i pozlaćeno
Kip sv. Stanislava Kostke tipološki je srodan s ostalima ovdje izloženim kipovima, vlastoručnim Komersteinerovim radovima. Da li je to sam Komersteiner u mlađim godinama, ili netko drugi ostat će otvoreno.
Izloženi oltar sv. Marije Magdalene danas u kapeli u Gotalovcu bio je postavljen u zagrebačku katedralu vjerojatno 1684. godine. Komersteiner ga je koncipirao izrazivši se tadašnjim suvremenim likovnim rječnikom u svim elementima oltarne arhitekture. Posebno se ističe tip tordiranih stupova presvučenih u cijelosti s motivom akantusovog lišća, koja na ovome oltaru djeluje poput dinamične čipke na tektonski zasnovanoj kompoziciji oltara. Karakteristično baroknu dinamiku uvode i jaki obrati završnog gređa retabla pod kojim skupine od po tri stupa smiono istupaju u prostor. Oltari sv. Marije Magdalene i sv. Roka s kojeg su ovdje izloženi kipovi nalaze se u kapeli sv. Petra u Gotalovcu od 1758. godine.
DEKORATIVNI FRAGMENTI S OLTARA SV. MARIJE MAGDALENE Ljubljana – Zagreb, 1684. Kapela sv. Petra, Gotalovec nekadašnji istoimeni oltar iz zagrebačke katedrale
Ovdje izložena krnja piramida u Gotalovcu je bila postavljena na atici oltara. Do toga je došlo vjerojatno prilikom naknadnih prekrajanja. Dekoracija s rezbarenim akantusovim lišćem i upletenom anđeoskom figurom koja oblaže krnju piramidu izvorno je bila dijelom neke druge ornamentalno – dekorativne partije oltara kao i dekorativni fragmenti voćnih aranžmana.
Fotografija: Bachrach&Krištofić
Akantus je sredozemna zeljasta trajna biljka iz porodice primogovki, koja se odlikuje nazubljenim, duboko urezanim listovima. Latinsko ime roda Acanthus dolazi od grčke riječi acantha (bodlja), zato što neke vrste u rodu imaju bodlje na rubovima listova. Zaštićena je biljka i cvate od srpnja do rujna.
OLTAR SV. MARIJE MAGDALENE Ljubljana – Zagreb, 1684. Kapela sv. Petra, Gotalovec nekadašnji istoimeni oltar iz zagrebačke katedrale
sv. Josip s malim Isusom drvo rezbareno, djelomično polikromirano i pozlaćeno sv. Ivan evanđelist drvo rezbareno, djelomično polikromirano i pozlaćeno
KIPOVI S OLTARA SV. ROKA Ljubljana – Zagreb, 1680-tih godina vjerojatno iz zagrebačke katedrale danas u kapeli Sv. Petra, Gotalovec
sv. Ladislav kralj drvo rezbareno s tragovima polikromije sv. Kazimir kralj drvo rezbareno s tragovima polikromije sv. Stjepan kralj drvo rezbareno s tragovima polikromije sv. Emerik vojvoda drvo rezbareno s tragovima polikromije
Kako bismo Vam omogućili bolje korisničko iskustvo, koristimo kolačiće (eng. cookies). Korištenjem stranice potvrđujete suglasnost s postavljanjem i uporabom kolačića. Postavke kolačića
Ova web-stranica koristi kolačiće s ciljem poboljšanja Vašeg iskustva tijekom navigacije kroz web-stranicu. Kolačići mogu imati širok raspon informacija, uključujući i dio osobnih informacija. Među njima, kolačići koji su kategorizirani kao potrebni su pohranjeni na Vašem pregledniku budući da su neophodni za rad osnovnih funkcionalnosti web-stranice. Također, koristimo kolačiće trećih strana koji nam pomažu razumjeti i analizirati kako koristite web-stranicu. Ovi kolačići će biti pohranjeni u Vašem pregledniku samo uz Vaš pristanak. Imate mogućnost isključivanja ovih kolačića, ali to može utjecati na Vaše iskustvo pregledavanja.
Potrebni kolačići su absolutno neophodni za ispravno funkcioniranje web-stranice. Ovi kolačići osiguravaju osnovne funkcionalnosti i sigurnosne značajke web-stranice, anonimno.
Kolačić
Trajanje
Opis
BIGipServeriaast1--mkm-ekultura--p1
tijekom korištenja web stranice
Tehnički kolačić, nužan za ispravno funkcioniranje web stranice i pružanje usluge koju traži korisnik.
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
SESSION
tijekom korištenja web stranice
Tehnički kolačić, nužan za ispravno funkcioniranje web stranice i pružanje usluge koju traži korisnik.
TID
tijekom korištenja web stranice
Tehnički kolačić, nužan za ispravno funkcioniranje web stranice i pružanje usluge koju traži korisnik.
TS
tijekom korištenja web stranice
Tehnički kolačić, nužan za ispravno funkcioniranje web stranice i pružanje usluge koju traži korisnik.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Kolačići za analitiku se koriste da bi se razumilo kako posjetitelji komuniciraju s web-stranicom. Ovi kolačići pomažu u pružanju informacija o metrikama kao što su broj posjetitelja, stopa odskakanja, izvor prometa, itd.
Kolačić
Trajanje
Opis
_ga
2 godine
Koristi se za razlikovanje korisnika.
_gac_
90 dana
Sadrži podatke o korisnicima koje Google Ads može iščitati ako ih se ne isključi.
_gat
1 minuta
Koristi se za prigušivanje brzine zahtjeva. Ako je Google Analytics implementiran putem Google Tag Managera, ovaj će se kolačić nazvati _dc_gtm_<property-id>.
_gid
24 sata
Koristi se za razlikovanje korisnika.
AMP_TOKEN
30 sekundi do jedne godine
Sadrži token koji se može koristiti za dohvaćanje ID-a klijenta iz usluge AMP ID klijenta. Ostale moguće vrijednosti označavaju isključivanje, zahtjev u tijeku ili pogrešku pri dohvaćanju ID-a klijenta iz usluge AMP ID-a klijenta.