Svako korištenje portala Hrvatska kulturna baština podliježe niže navedenim uvjetima.
Autorska i srodna prava
Sva prava nad svim objavljenim sadržajima na portalu „Hrvatska kulturna baština“, koji uključuju, no nisu ograničeni na slike, tekstove i softver, pridržava Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Sukladno Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 167/03, 79/07), kao vlastita intelektualna tvorevina, zaštićena je i baza podataka s obzirom na izbor i raspored sadržaja na portalu.
Uvjeti korištenja
Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštivanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava. Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija. Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.
Točnost i pouzdanost podataka
Ministarstvo kulture i medija će uložiti razuman napor kako bi se na navedenom portalu našli provjereni i točni podaci, ali ne može biti odgovorno za njihovu točnost i potpunost. Svi korisnici koji pristupaju portalu „Hrvatska kulturna baština“ koriste njegov sadržaj na vlastitu odgovornost. Ministarstvo kulture i medija neće biti odgovorno ni za kakve izravne, slučajne, posljedične, neizravne ili kaznene štete koje su nastale iz pristupa, korištenja ili nemogućnosti korištenja portala eKultura ili zbog bilo koje greške ili nepotpunosti u njenom sadržaju. Ovaj portal sadrži informacije treće strane i veze do drugih mrežnih stranica nad kojima Ministarstvo kulture i medija nema kontrolu. Ministarstvo kulture i medija nije odgovorno za točnost ili bilo koji drugi aspekt takvih informacija i ne preuzima nikakvu odgovornost za takve informacije. Ministarstvo kulture i medija zadržava pravo izmjene sadržaja ovog portala na bilo koji način, u bilo kojem trenutku i iz bilo kojeg razloga i neće biti odgovorno ni za kakve moguće posljedice proizašle iz takvih promjena.
Zaštita privatnosti
Ministarstvo kulture i medija poštuje privatnost posjetitelja portala eKultura i prikupljat će samo osobne podatke kao što su ime, adresa, telefonski broj ili e-mail adresa korisnika kada ih oni dobrovoljno dostave. Ti podaci bit će korišteni isključivo kako bi se udovoljilo pojedinačnim zahtjevima za informacijama te kako bi se na temelju njih, boljim razumijevanjem potreba korisnika, unaprijedili sadržaji i usluge portala eKultura. Ti podaci neće biti prodavani niti korišteni, niti će biti prenošeni trećoj strani bez pristanka korisnika. Svaka promjena u politici privatnosti bit će objavljena na ovom portalu.
Zatvori
API: uvjeti korištenja
Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštovanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.
Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.
Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.
Zbirka bjelokosti Muzeja za umjetnost i obrt obuhvaća artefakte izrađene primarno od bjelokosti (slonovače), ali i od drugih srodnih koštanih materijala životinjskog podrijetla, koji su u prošlosti korišteni kao dostupnija zamjena za bjelokost, poput kosti domaćih životinja (goveda, konja) te jelenjeg roga. Materijali u zbirci po biološkoj osnovi imaju bliska svojstva – riječ je o tvrdim, strukturnim tkivima koja su tradicionalno korištena zbog čvrstoće i elastičnosti, finoće teksture i obradivosti. U obradi su korištene tehnike ručne i strojne obrade – rezbarenjem, tokarenjem te prešanjem i oblikovanjem rožine, a površine predmeta su polirane i ponekad dodatno lakirane.
Korištenje bjelokosti otvara pitanje odgovornosti i etike u umjetnosti, koje nije samo načelne prirode. Slonovača (zubi i kljove slona, morža, kita ulješure i narvala, te nilskog konja) je predmetom zasebne prometne i trgovačke legislative te snažnih inicijativa zaštite životinja i prirode (Konvencija o međunarodnoj trgovini ugroženim vrstama divlje flore i faune – CITES).
Sakupljanje i prezentiranje bjelokosti u muzejima nije nevina nego kompleksna praksa, povezana sa suodnosima kultura na globalnom planu. Povijest umjetničkog oblikovanja bjelokosti, osobito slonovače odnosno „bijelog zlata“ ima crno naličje, prema kojemu se zbog svoje društvene uloge i muzeji moraju izravno odrediti. Odgovornost u suvremenoj prezentaciji zbirki bjelokosti u muzejima nalaže uspostavljanje relacija između muzejskih predmeta i društvenih procesa, između sirovine i obrade, između resursa i umjetničkog artefakta.
POZNATO I NEPOZNATO
Poznato
Zbirka bjelokosti slikovito ilustrira opsežnu i raznovrsnu zastupljenost bjelokosti i drugih koštanih materijala u likovnoj tradiciji materijalne kulture povezane s duhom svakodnevnice, njezinim privatnim i reprezentativnim aspektima.
Većinu građe čine umjetničke rezbarije i artefakti europske obrade izrađeni u razdoblju od 17. do 20. stoljeća. Reljefi s mitološkim i sakralnim prizorima, statuete antičkih božica, raspela, portretne minijature plemstva i klera ilustriraju omiljene teme baroknog razdoblja. Poprsja i minijature značajnih osoba iz aristokratskih, državničkih, vladajućih krugova zastupljeni su u produkciji bjelokosti 19. stoljeća, od kojih se izdvajaju ona s likovima iz kraljevske kuće Habsburga. Niz umjetnički oblikovanih utilitarnih predmeta poput držaka suncobrana i štapova ili raznih spremnica, većinom s kraja 18. i cijelog 19. stoljeća, svjedoči o kontinuitetu bjelokosti kao građi i luksuzne i masovne proizvodnje.
Nepoznato
Imena majstora rezbara koji su izradili predmete u fundusu su nepoznata, jer su rijetko ostavljali potpis (signaturu) ili znak (monogram) kojim bi se djelo moglo pouzdano pripisati određenoj radionici. Isto vrijedi i za likovne predloške koji su im služili kao inspiracija. Pri istraživanju treba imati na umu kruženje utjecaja kanonskih umjetničkih djela kao i živu cirkulaciju likovnih predložaka s različitih polja, ne samo iz slikarstva, nego i s područja skulpture malih formata, poput preuzimanja motiva s renesansnih i baroknih bronci ili klasicističkih terakota. Jednako tako u bjelokosti su se izrađivale i redukcije monumentalnih mramornih skulptura.
Najveća nepoznanica ipak je provenijencija – povijest vlasništva predmeta. U idealnim slučajevima ona se može pratiti od nastanka predmeta pa sve do ulaska u muzej. No, u našoj zbirci obično se zna tek ime posljednjeg vlasnika ili kolekcionara od kojega je predmet darovan ili otkupljen. Okolnosti njihova ranijeg putovanja i nabave često ostaju nejasne zbog nedostatka dokumenata.
Posebno osjetljivu temu čine predmeti nabavljeni u vrijeme ratnih i poslijeratnih okolnosti (konfiskacije). Oni danas otvaraju etička pitanja i postaju predmet novih istraživanja muzejskog fundusa.
STVARNO I IMAGINARNO
Stvarnosna dimenzija i posljedice
Slonova bjelokost (obrađeni materijal) dolazi od kljova (sirovina) afričkog savanskog slona (Loxodonta africana), slona afričkih šumskih područja (Loxodonta cyclotis) ili azijskog slona (Elephas maximus). Afrička slonovača se odlikuje blijedožutom bojom, dok azijska ima crvenkasti ton i lakše žuti. Prepoznatljive značajke prave slonovače su tzv. Schregerove linije, uzorak upisan u strukturu dentina.
Trgovanje slonovačom na velikim udaljenostima ima dugu povijest. U starom vijeku na sjeveroistoku Afrike Nubija je trgovala s Egiptom, a već se u doba rimske kulture u 4. stoljeću govorilo o izumiranju populacije slonova u sjevernoj Africi te je izvor sirovine preusmjeren na istočni afrički rog (današnja Etiopija i Eritreja). Tijekom srednjeg vijeka trans-saharska ruta je povezala zapadnu Afriku, odakle je pritjecala sirova slonovača afričkog savanskog slona, s Mediteranom. Početkom 15. stoljeća preko Portugala uvozili su se i obrađeni predmeti, izrađeni u afričkim središtima rezbarenja u Sierra Leoneu, Kraljevini Benin i obalnoj regiji Kongo, koji su slijedili europski ukus i ikonografiju (žlice, soljenke, rogovi, liturgijske posude).
Početkom 17. stoljeća šire se trgovački putevi i dolazi do masovne ekspolatacije kolonija posredstvom međunarodnih trgovačkih društava, prvo Engleske istočnoindijske kompanije (1600.), a ubrzo prvenstveno preuzima Nizozemska osnivanjem Istočnoindijske (1602.) i Zapadnoindijske (1621.) kompanije.
U 19. stoljeću počinju se koristiti supstituti za slonovu bjelokost – plodovi tagua oraha za proizvodnju manjih predmeta i sintetičke smole koje se promoviraju kao zamjenski materijal u proizvodnji manjih figura i biljarskih kugli.
Danas se u europskoj obradi bjelokosti, očuvanoj na razini raritenog zanata, u Erbachu koriste fosilizirane rezerve mamutove bjelokosti iz Sibira.
Estetska dimenzija i imaginarni svjetovi
Mamutova bjelokost jedan je od prvih materijala s kojim se povezuje aktivnost Homo sapiensa kao oblikovatelja (homo fabera). Od najranijih početaka naše vrste, bjelokost je služila izradi funkcionalnih predmeta i prenošenju simboličkih sadržaja i time je oduvijek imala specifičnu ulogu u ljudskoj mašti.
Posebno cijenjena, slonova bjelokost je već u antici postala simbolom čistoće te je tijekom srednjeg vijeka zbog simboličkog značenja osobito korištena za prikaze Krista.
Povijest novovjekovne bjelokosne skulpture malog formata blisko je povezana s poviješću kolekcionarstva, dvorskih umjetničkih kabineta (Kunstakammer) ili kabineta kurioziteta (Wunderkammer) u Firenci, Beču, Dresdenu, Münchenu, Pragu i Kopenhagenu, gdje su često bili zaposleni dvorski tokari i rezbari bjelokosti.
Kolekcionarski predmeti od bjelokosti duboko su uključeni u procese oblikovanja društvenog koncepta kolonijalnog predmeta. To znači da su povezani sa sistemom praksi kojima su europske države nastojale kontrolirati teritorij, radnu snagu, trgovačke puteve, prirodne resurse, a time i vjerska uvjerenja, obrazovne sustave i svjetonazore drugih kultura.
Kako bismo Vam omogućili bolje korisničko iskustvo, koristimo kolačiće (eng. cookies). Korištenjem stranice potvrđujete suglasnost s postavljanjem i uporabom kolačića. Postavke kolačića
Ova web-stranica koristi kolačiće s ciljem poboljšanja Vašeg iskustva tijekom navigacije kroz web-stranicu. Kolačići mogu imati širok raspon informacija, uključujući i dio osobnih informacija. Među njima, kolačići koji su kategorizirani kao potrebni su pohranjeni na Vašem pregledniku budući da su neophodni za rad osnovnih funkcionalnosti web-stranice. Također, koristimo kolačiće trećih strana koji nam pomažu razumjeti i analizirati kako koristite web-stranicu. Ovi kolačići će biti pohranjeni u Vašem pregledniku samo uz Vaš pristanak. Imate mogućnost isključivanja ovih kolačića, ali to može utjecati na Vaše iskustvo pregledavanja.
Potrebni kolačići su absolutno neophodni za ispravno funkcioniranje web-stranice. Ovi kolačići osiguravaju osnovne funkcionalnosti i sigurnosne značajke web-stranice, anonimno.
Kolačić
Trajanje
Opis
BIGipServeriaast1--mkm-ekultura--p1
tijekom korištenja web stranice
Tehnički kolačić, nužan za ispravno funkcioniranje web stranice i pružanje usluge koju traži korisnik.
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
SESSION
tijekom korištenja web stranice
Tehnički kolačić, nužan za ispravno funkcioniranje web stranice i pružanje usluge koju traži korisnik.
TID
tijekom korištenja web stranice
Tehnički kolačić, nužan za ispravno funkcioniranje web stranice i pružanje usluge koju traži korisnik.
TS
tijekom korištenja web stranice
Tehnički kolačić, nužan za ispravno funkcioniranje web stranice i pružanje usluge koju traži korisnik.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Kolačići za analitiku se koriste da bi se razumilo kako posjetitelji komuniciraju s web-stranicom. Ovi kolačići pomažu u pružanju informacija o metrikama kao što su broj posjetitelja, stopa odskakanja, izvor prometa, itd.
Kolačić
Trajanje
Opis
_ga
2 godine
Koristi se za razlikovanje korisnika.
_gac_
90 dana
Sadrži podatke o korisnicima koje Google Ads može iščitati ako ih se ne isključi.
_gat
1 minuta
Koristi se za prigušivanje brzine zahtjeva. Ako je Google Analytics implementiran putem Google Tag Managera, ovaj će se kolačić nazvati _dc_gtm_<property-id>.
_gid
24 sata
Koristi se za razlikovanje korisnika.
AMP_TOKEN
30 sekundi do jedne godine
Sadrži token koji se može koristiti za dohvaćanje ID-a klijenta iz usluge AMP ID klijenta. Ostale moguće vrijednosti označavaju isključivanje, zahtjev u tijeku ili pogrešku pri dohvaćanju ID-a klijenta iz usluge AMP ID-a klijenta.