Moji podaci

Svako korištenje portala Hrvatska kulturna baština podliježe niže navedenim uvjetima.

Autorska i srodna prava

Sva prava nad svim objavljenim sadržajima na portalu „Hrvatska kulturna baština“, koji uključuju, no nisu ograničeni na slike, tekstove i softver, pridržava Ministarstvo kulture Republike Hrvatske.
Sukladno Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 167/03, 79/07), kao vlastita intelektualna tvorevina, zaštićena je i baza podataka s obzirom na izbor i raspored sadržaja na portalu.

Uvjeti korištenja

Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštivanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.
Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.
Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.


Točnost i pouzdanost podataka

Ministarstvo kulture i medija će uložiti razuman napor kako bi se na navedenom portalu našli provjereni i točni podaci, ali ne može biti odgovorno za njihovu točnost i potpunost. Svi korisnici koji pristupaju portalu „Hrvatska kulturna baština“ koriste njegov sadržaj na vlastitu odgovornost. Ministarstvo kulture i medija neće biti odgovorno ni za kakve izravne, slučajne, posljedične, neizravne ili kaznene štete koje su nastale iz pristupa, korištenja ili nemogućnosti korištenja portala eKultura ili zbog bilo koje greške ili nepotpunosti u njenom sadržaju.
Ovaj portal sadrži informacije treće strane i veze do drugih mrežnih stranica nad kojima Ministarstvo kulture i medija nema kontrolu. Ministarstvo kulture i medija nije odgovorno za točnost ili bilo koji drugi aspekt takvih informacija i ne preuzima nikakvu odgovornost za takve informacije. Ministarstvo kulture i medija zadržava pravo izmjene sadržaja ovog portala na bilo koji način, u bilo kojem trenutku i iz bilo kojeg razloga i neće biti odgovorno ni za kakve moguće posljedice proizašle iz takvih promjena.

Zaštita privatnosti

Ministarstvo kulture i medija poštuje privatnost posjetitelja portala eKultura i prikupljat će samo osobne podatke kao što su ime, adresa, telefonski broj ili e-mail adresa korisnika kada ih oni dobrovoljno dostave. Ti podaci bit će korišteni isključivo kako bi se udovoljilo pojedinačnim zahtjevima za informacijama te kako bi se na temelju njih, boljim razumijevanjem potreba korisnika, unaprijedili sadržaji i usluge portala eKultura. Ti podaci neće biti prodavani niti korišteni, niti će biti prenošeni trećoj strani bez pristanka korisnika. Svaka promjena u politici privatnosti bit će objavljena na ovom portalu.

Zatvori
API: uvjeti korištenja

Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštovanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.

Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.

Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.

Zatvori
Pretražite portal

Nastup Kraljevine SHS na izložbi dekorativnih umjetnosti u Parizu 1925.

Autorica: dr. sc. Koraljka Vlajo, muzejska savjetnica, voditeljica Zbirke grafičkog dizajna i Zbirke produkt dizajna MUO

Međunarodna izložba modernih dekorativnih i industrijskih umjetnosti, održana u Parizu 1925. godine, bila je presudan događaj u oblikovanju pokreta art déco. Predstavila je najnovije trendove u arhitekturi, uređenju interijera, dizajnu namještaja i drugim oblicima primijenjene umjetnosti, promovirajući novi, suvremeni stil koji se svjesno distancirao od direktnih reinterpretacija povijesnih stilova. Iako se pojam art déco tada još nije koristio, upravo su radovi prikazani na ovoj izložbi postali uzor i inspiracija za arhitekte, umjetnike i dizajnere diljem svijeta. Izložba je snažno utjecala na razvoj mode, nakita, namještaja, stakla, metala, tekstila i drugih dekorativnih umjetnosti.

Istovremeno, jasno je ocrtala razliku između tradicionalnog pristupa suvremenom oblikovanju – koji je isticao skupocjene materijale, bogatu ornamentiku i majstorsku izradu – i sve utjecajnijeg modernističkog pristupa, usmjerenog prema pojednostavljenju oblika i funkcionalnosti. Velika estetska raznolikost izložaka obuhvaćala je djela inspirirana povijesnim stilovima, nacionalnim folklorom, ali i najnovijim industrijskim materijalima i tehnologijama.

Ova je izložba ujedno bila i prvi veliki nastup Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca na europskoj kulturnoj sceni. Iako su pozivi za sudjelovanje stizali još od 1922., pripreme su započele tek krajem 1924. i trajale svega tri mjeseca. Kraljevina SHS sudjelovala je u više izložbenih cjelina, od kojih je najvažnija bila samostalni Nacionalni paviljon, u potpunosti opremljen domaćom primijenjenom umjetnošću. Izložbeni prostor sadržavao je namještaj, raznovrsne predmete za uređenje doma, te tekstilne predmete izrađene u suradnji s domaćim obrtničkim i trgovačkim radionicama. Ovdje su bili izloženi i primjeri kartonske ambalaže, knjigoveštva, te izdanja knjiga i časopisa u izvedbi domaćih tiskara. 

U ovom je paviljonu hrvatska dionica (s naglaskom na Zagreb kao središte umjetničkog obrta) imala značajnu ulogu. Selekciju i pripremu nastupa vodio je Muzej za umjetnost i obrt pod ravnanjem Gjure Szabe, u suradnji s još jednim budućim ravnateljem Muzeja – Vladimirom Tkalčićem, tada kustosom Etnografskog muzeja. Ključna osoba cijelog projekta bio je istaknuti hrvatski umjetnik Tomislav Krizman kao predsjednik državnog izbornog žirija, selektor i autor cjelokupnog likovnog postava Nacionalnog paviljona.

Druga izložbena cjelina predstavljena je u Grand Palaisu, u sklopu Sekcije stranih zemalja. Osim umjetničkog obrta, tu je prikazana i produkcija u području školstva i kazališta (makete, scenografije, fotografije).

Dodatno, u zasebnom paviljonu posjetitelji su mogli kupiti tekstilne predmete, vezove, čipku, keramiku i druge rukotvorine, uključujući i autorske radove. Nažalost, predmeti izloženi u ovoj dionici nisu nam poznati.

Izložbeni postav Nacionalnog paviljona kombinirao je obrtničke radove s autorskim umjetničkim ostvarenjima, a česta im je zajednička osobina bila posezanje za autentičnim i stiliziranim narodnim motivima. U nedostatku već postojećih, etabliranih proizvoda, mnogi su takvi predmeti bili izrađeni posebno za ovu priliku. Inicijativa je imala podršku domaćih političkih elita koje su naglašene folklorne elemente prepoznale kao instrument izgradnje zajedničkog nacionalnog identiteta i legitimiranja nove državne zajednice.