Moji podaci

Svako korištenje portala Hrvatska kulturna baština podliježe niže navedenim uvjetima.

Autorska i srodna prava

Sva prava nad svim objavljenim sadržajima na portalu „Hrvatska kulturna baština“, koji uključuju, no nisu ograničeni na slike, tekstove i softver, pridržava Ministarstvo kulture Republike Hrvatske.
Sukladno Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 167/03, 79/07), kao vlastita intelektualna tvorevina, zaštićena je i baza podataka s obzirom na izbor i raspored sadržaja na portalu.

Uvjeti korištenja

Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštivanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.
Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.
Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.


Točnost i pouzdanost podataka

Ministarstvo kulture i medija će uložiti razuman napor kako bi se na navedenom portalu našli provjereni i točni podaci, ali ne može biti odgovorno za njihovu točnost i potpunost. Svi korisnici koji pristupaju portalu „Hrvatska kulturna baština“ koriste njegov sadržaj na vlastitu odgovornost. Ministarstvo kulture i medija neće biti odgovorno ni za kakve izravne, slučajne, posljedične, neizravne ili kaznene štete koje su nastale iz pristupa, korištenja ili nemogućnosti korištenja portala eKultura ili zbog bilo koje greške ili nepotpunosti u njenom sadržaju.
Ovaj portal sadrži informacije treće strane i veze do drugih mrežnih stranica nad kojima Ministarstvo kulture i medija nema kontrolu. Ministarstvo kulture i medija nije odgovorno za točnost ili bilo koji drugi aspekt takvih informacija i ne preuzima nikakvu odgovornost za takve informacije. Ministarstvo kulture i medija zadržava pravo izmjene sadržaja ovog portala na bilo koji način, u bilo kojem trenutku i iz bilo kojeg razloga i neće biti odgovorno ni za kakve moguće posljedice proizašle iz takvih promjena.

Zaštita privatnosti

Ministarstvo kulture i medija poštuje privatnost posjetitelja portala eKultura i prikupljat će samo osobne podatke kao što su ime, adresa, telefonski broj ili e-mail adresa korisnika kada ih oni dobrovoljno dostave. Ti podaci bit će korišteni isključivo kako bi se udovoljilo pojedinačnim zahtjevima za informacijama te kako bi se na temelju njih, boljim razumijevanjem potreba korisnika, unaprijedili sadržaji i usluge portala eKultura. Ti podaci neće biti prodavani niti korišteni, niti će biti prenošeni trećoj strani bez pristanka korisnika. Svaka promjena u politici privatnosti bit će objavljena na ovom portalu.

Zatvori
API: uvjeti korištenja

Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštovanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.

Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.

Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.

Zatvori
Pretražite portal

Zbirka keramike – Porculan

Dr. sc. Marina Bagarić, muzejska savjetnica, voditeljica Zbirke keramike, Zbirke arhitekture i Zbirke oslikane kože


U skladu s definicijom pojma keramike, koji podrazumijeva sve proizvode od gline, oblikovane i potom očvrsnute pečenjem, muzejska zbirka obuhvaća široku lepezu tipova predmeta – od antičkih glinenih uljanica do suvremene keramoskulpture. Između tih dviju krajnjih točaka nalazi se 9.500 umjetnina razvrstanih u podzbirke po keramičkim vrstama i po namjeni.

Podzbirka porculana – najskuplje keramičke vrste – zaokružena je cjelina unutar muzejske zbirke s dominacijom proizvoda bečke manufakture. Povijest te manufakture moguće je pratiti na muzejskim eksponatima: od predmeta nastalih u prvim godinama rada manufakture (‘razdoblje Du Paquiera’) do raskošno ukrašenih predmeta iz prve polovine 19. stoljeća. Osim proizvoda bečke i najstarije europske – meissenske – manufakture u Zbirci se nalaze i predmeti nastali u drugoj polovini 18. i početkom 19. stoljeća u njemačkim, francuskim i talijanskim manufakturama, te porculan iz 19. i 20. stoljeća proizveden u manufakturama i tvornicama Češke, Mađarske, Skandinavije…

Podnos s ugrađenom šećernicom
Alegorija geografije i astronomije
Vaza s dvije ručke
Mirisnica
Tanjur
Vrč za kvas
Figura

Majolika je keramička vrsta koju povezujemo s talijanskim manufakturama, a karakterizira je primjena kositrene ocakline. U podzbirci majolike zastupljeni su ukrasni i uporabni predmeti proizvedeni od 15. do 18. stoljeća u Faenzi, Savoni, Pesaru, Veneciji, Urbinu, Castelliju. Skupinu proizvoda južnoeuropskih manufaktura majolike u zbirci upotpunjavaju španjolske oplatne pločice i vrijedni portugalski azulejos. Profil zbirke omogućuje njihovu komparaciju s proizvodima zapadno- i srednjoeuropskih manufaktura (Delft, Holič) nastalima u isto vrijeme, a koje obuhvaćamo pojmom fajansa.

Podzbirke kamenine i kamenjače sadrže predmete nastale od kasnog 18. do ranog 20. stoljeća, većinom podrijetlom iz Engleske koja u to vrijeme prednjači u proizvodnji posuđa i ukrasa od tih dviju čvrstih, otpornih i razmjerno jeftinih novih keramičkih smjesa. U podzbirci su i proizvodi hrvatskih manufaktura kamenine – Krapine, osnovane oko 1800. godine i Zagreba, osnovane 1828. godine kao i mala grupa radova polaznica Keramičkoga tečaja Obrtne škole, nastala između 1884. i 1892. godine.

Podzbirka građevinske keramike podrazumijeva sve keramičke proizvode koji u arhitekturi imaju funkcionalnu i dekorativnu namjenu – pločice, panoe, reljefne i plastične fasadne ukrase, crjepove, pećnjake i peći. Većina predmeta u ovoj podzbirci potječe iz zagrebačkih interijera i eksterijera i najčešće je proizvedena u lokalnim tvornicama i manufakturama (Kallina, Zagorka, Pospišil, Keppert, Pilot).

Podzbirku moderne i suvremene keramike čine djela hrvatskih umjetnika – keramičara, ali i slikara i kipara koji su se izražavali i u mediju keramike. Djela Hinka Juhna, Jelene Babić i Luje Bezeredija iz 1920-ih godina svjedoče o visokim umjetničkim dometima “pionira” hrvatske autorske keramike. U istom razdoblju nastaju i keramičke skulpture čiji su autori slikari Ernest Tomašević, Nevenka Đorđević, Oton Postružnik, Ivan Tabaković. Keramičarke Blanka Dužanec, Marta Plazzeriano, Vlasta Baranyai, Stella Skopal školovale su se i usavršavale u inozemstvu, a zaslužne su za organizirano školovanje keramičara u Zagrebu. U podzbirci su zastupljeni i suvremeni autori – od pripadnika starije i srednje generacije do predstavnika najnovijih tendencija u umjetnosti oblikovanja keramike.

Način dobivanja porculana otkriven je u Europi 1710. godine u Dresdenu, na dvoru kneza Augusta Jakog. Unatoč strogim zabranama otkrivanja arkanuma, već od 1719. godine počinje proizvodnja porculana u manufakturi Claudiusa Du Paquiera u Beču, a slijede manufakture u Francuskoj i Italiji. Sredinom 18. stoljeća utemeljen je i niz njemačkih manufaktura. U Rusiji je rad prve manufakture porculana potaknula 1744. carica Elizabeta, kći Petra Velikog. Industrijska revolucija u 19. stoljeću imala je velik utjecaj na tržište porculana: otvaraju se nove manufakture, modernizira se proizvodnja u starima. Ipak, ne uspijevaju sve stare europske manufakture izdržati zahtjeve vremena i pojavu nove, jeftinije, konkurentske robe. Između ostalih, bečka se manufaktura porculana zatvorila 1864. godine. “Preživjele” manufakture prihvaćaju krajem 19. i tijekom 20. stoljeća suvremena kretanja u umjetnosti, a poznati umjetnici i dizajneri trajno ili povremeno surađuju u oblikovanju i oslikavanju porculana. Porculan se u Hrvatskoj proizvodio od 1953. godine u tvornici Jugokeramika u Pojatnom (Zaprešić).

Oblik I,II,III

Umjetnine iz muzejske podzbirke porculana birane su za izložbu u Osijeku prema dva kriterija – kriteriju estetske reprezentativnosti i kriteriju ilustrativnosti za europsku „porculansku povijest“. Najviše je izloženih predmeta nastalo u Manufakturi porculana u Beču, koja je u podzbirci i najzastupljenija, a slijedi je Manufaktura porculana Meissen. Na izloženim proizvodima ovih dviju najstarijih manufaktura i odabranih njemačkih, engleskih, ruskih i danskih manufaktura moguće je slijediti tehnološki razvoj i stilske mijene u oblikovanju porculana, od baroka do modernizama 20. stoljeća. Od ukupno dvadeset eksponata u ovoj dionici izložbe, pet potječe iz zbirke Osječanina Jakoba Franka, nakladnika, novinara i kolekcionara, utemeljitelja i urednika lista Die Drau. Zbirka Frank otkupljena je za Muzej od njegovih nasljednika 1906. godine.