Moji podaci

Svako korištenje portala Hrvatska kulturna baština podliježe niže navedenim uvjetima.

Autorska i srodna prava

Sva prava nad svim objavljenim sadržajima na portalu „Hrvatska kulturna baština“, koji uključuju, no nisu ograničeni na slike, tekstove i softver, pridržava Ministarstvo kulture Republike Hrvatske.
Sukladno Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 167/03, 79/07), kao vlastita intelektualna tvorevina, zaštićena je i baza podataka s obzirom na izbor i raspored sadržaja na portalu.

Uvjeti korištenja

Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštivanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.
Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.
Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.


Točnost i pouzdanost podataka

Ministarstvo kulture i medija će uložiti razuman napor kako bi se na navedenom portalu našli provjereni i točni podaci, ali ne može biti odgovorno za njihovu točnost i potpunost. Svi korisnici koji pristupaju portalu „Hrvatska kulturna baština“ koriste njegov sadržaj na vlastitu odgovornost. Ministarstvo kulture i medija neće biti odgovorno ni za kakve izravne, slučajne, posljedične, neizravne ili kaznene štete koje su nastale iz pristupa, korištenja ili nemogućnosti korištenja portala eKultura ili zbog bilo koje greške ili nepotpunosti u njenom sadržaju.
Ovaj portal sadrži informacije treće strane i veze do drugih mrežnih stranica nad kojima Ministarstvo kulture i medija nema kontrolu. Ministarstvo kulture i medija nije odgovorno za točnost ili bilo koji drugi aspekt takvih informacija i ne preuzima nikakvu odgovornost za takve informacije. Ministarstvo kulture i medija zadržava pravo izmjene sadržaja ovog portala na bilo koji način, u bilo kojem trenutku i iz bilo kojeg razloga i neće biti odgovorno ni za kakve moguće posljedice proizašle iz takvih promjena.

Zaštita privatnosti

Ministarstvo kulture i medija poštuje privatnost posjetitelja portala eKultura i prikupljat će samo osobne podatke kao što su ime, adresa, telefonski broj ili e-mail adresa korisnika kada ih oni dobrovoljno dostave. Ti podaci bit će korišteni isključivo kako bi se udovoljilo pojedinačnim zahtjevima za informacijama te kako bi se na temelju njih, boljim razumijevanjem potreba korisnika, unaprijedili sadržaji i usluge portala eKultura. Ti podaci neće biti prodavani niti korišteni, niti će biti prenošeni trećoj strani bez pristanka korisnika. Svaka promjena u politici privatnosti bit će objavljena na ovom portalu.

Zatvori
API: uvjeti korištenja

Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštovanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.

Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.

Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.

Zatvori
Pretražite portal

Zbirka namještaja – Stolice kroz stilove

Dr. sc. Vanja Brdar Mustapić, muzejska savjetnica, voditeljica Zbirke namještaja i Zbirke varia


Zbirka namještaja Muzeja za umjetnost i obrt najveća je i najpotpunija zbirka ove vrste u Hrvatskoj, ujedno jedna od temeljnih zbirki Muzeja sukladno njegovu profilu, pa je i oformljena odmah pri osnivanju ove institucije. Od prvog predmeta nabavljenog za planirani budući muzej već 1875. godine, zbirka je kroz dugu (muzejsku) povijest „narasla“ do velike brojke od preko 2200 predmeta. Riječ je prvenstveno o profanom namještaju izrađenom u europskim zemljama (Austrija, Njemačka, Italija, Francuska, Engleska…) te na domaćem tlu u razdoblju od 16. do 21. stoljeća, u stilskom slijedu od gotike do suvremenog dizajna.
Iz bogatog i raznovrsnog fundusa Zbirke namještaja teško je u ovako kratkom ekspozeu koji ne dozvoljava čak ni pregledno-taksativni pristup, izdvojiti što je „naj“: je li to, primjerice, kabinetski ormar genovske produkcije iz 16. stoljeća, venecijanski kredenc za izlaganje porculana iz druge četvrtine 18. stoljeća, klasicistički tabernakul ormar s prikazima kontinenata ili secesijski pisaći stol belgijskog arhitekta Henry van de Veldea. Tu je i vrijedna kolekcija kabinetskih ormarića, od preteča toga tipa namještaja (hembra), preko manirističkih primjeraka, zatim produkcije 17. stoljeća kada doživljava vrhunac, do onih iz druge polovine 19. stoljeća. U korpusu brojnog, ali najčešće anonimnog bidermajerskog namještaja za našu je povijest te umjetničko-obrtne grane značajan signirani i datirani ormar, majstorsko djelo Varaždinca Antuna Gogera iz 1833. i njemu atribuirana salonska garnitura. Namještaj Obrtne škole, Hermana Bolléa i majstora stolara iz njegova kruga usko su povezani i s poviješću ovoga Muzeja. Isto tako sakupljačka politika uključuje i historizaciju povijesti dizajna (B. Bernardi, V. Richter, O. Mourgue…), kao i praćenje recentne domaće dizajnerske scene (prvenstveno u sklopu Zbirke produkt dizajna).
Već se i ovim skicoznim pogledom na Zbirku namještaja ocrtava kompleksna i zanimljiva povijest oblikovanja namještaja, implicitno i unutrašnjeg uređenja i kulture stanovanja višeslojnog značenja, kao svojevrsna lifestyle rubrika prošlosti, ali i recentnih strujanja – jer kako je već prije stotinjak godina napisao tadašnji ravnatelj Muzeja Gjuro Szabo „…Muzej ne smije biti mrtvilo, neka vrsta kosturnice, nikakav Raritätenkabinet, već zbirka uzoraka djela prošlosti za sadašnjost.“

Dionica namještaja na izložbi u Muzeju Slavonije Osijek osmišljena je kao prikaz povijesti namještaja u stilsko-kronološkom slijedu od renesanse do suvremenog dizajna na primjeru stolica, vrste kojom se najjasnije očituju stilsko-oblikovne mijene u njegovoj izradi. Naglasak je na didaktičkom prikazu stilova, sa stolicama kvalitativno visokog nivoa kao njihovim reprezentantima, popraćenih jezgrovitim tekstovima o općim karakteristikama pojedinoga stila i onima specifičnima za namještaj.

U osnovnoj koncepciji pregledno-didaktičkog karaktera eksponati su dodatno kontekstualizirani fotografijama posljednjeg Stalnog postava Muzeja za umjetnost i obrt koji je bio otvoren za javnost punih 25 godina, od 1995. do potresa 2020. godine. Time izložbeni diskurs predstavljanja Zbirke namještaja, koja je bila okosnica muzeološke koncepcije, ujedno funkcionira i kao reminiscencija na stalni postav – kao dokument tek završenog razdoblja u životu Muzeja za umjetnost i obrt, a u iščekivanju obnove zgrade i predstojećem planiranju novog stalnog postava u izazovnim vremenima.

Stolac

Stolac